Workplace strategy
Het ontwikkelen van een werkplekconcept op maat
van performante teams !
Wetenschappelijke behoeftenanalyse
Via een uitgebreide analyse doorgronden we uw manier van werken.
Het doel is om het werkplekgebruik te optimaliseren en de werkplek beter te doen aansluiten bij de echte behoeften van uw teams.
Wanneer heeft u nood aan een werkplekanalyse?
U gaat verhuizen
U wenst een Agile of hybride werkcultuur te installeren
Uw kantoren staan leeg en u wil uw oppervlaktes optimaliseren
U wil telewerk verankeren in uw samenwerking
U wenst Activity Based Working te introduceren
U wil een deel van uw kantooromgeving verhuren om uw kosten te verminderen
Onze tools en diensten
op maat
De behoeftenanalyse kan volledig op maat uitgerold worden en wordt afgelijnd aan de behoeften van uw organisatie. Niet enkel het bekomen van harde, objectieve data is belangrijk maar ook het betrekken van uw teams in het analyseproces. Zo leggen we de basis voor een succesvolle transitie.
Wij beschikken over een waaier aan analysetools:
De strategie en cultuur van de organisatie bepalen mee de werkomgeving. Door middel van een strategische visieworkshop activeren we de top van de organisatie en bepalen we de richting van uw werkplekproject. De visie creëert een duidelijk kader waaraan concrete acties kunnen worden gekoppeld. Een heldere kijk op het “waarom” is essentieel voor het succes van uw project.
Hoeveel bureaustoelen, kasten en tafels hebben we? Wat is de staat van dit materiaal? Kunnen we zaken recuperen? Hoeveel laptops hebben we in ons bedrijf? Welke toestellen zijn toe aan vervanging? Hoeveel medewerkers gebruiken een tweede scherm? Wij helpen u graag verder met een grondig gedocumenteerde inventaris van uw meubilair en IT materiaal.
In uw organisatie werken verschillende soorten profielen, zoals vorsers, nomaden en sedentairen. Elk profiel heeft typische werkplekbehoeften. Aan de hand van onze unieke methodiek leveren de teams ons de input voor het opmaken van deze profielen. We gebruiken ze om een optimale werkplekkenmix te ontwikkelen.
Wij beschikken over een eigen professionele tool ‘braincount’ waarmee we de werkplekbezetting gedurende enkele weken in kaart brengen. Dit gebeurt aan de hand van een observatie van alle werkplekken, verschillende malen per dag. Op deze manier krijgt u een objectief beeld van het gebruik van de werkplekken in uw kantoor. We combineren deze informatie ook met de eventuele badgegegevens. De huidige bezetting is cruciaal om de toekomstige nodige capaciteit in te schatten.
Een grondige briefing van de architect vraagt een helder inzicht in de benodigde oppervlaktes, de hoeveelheid ruimtes en de type ruimtes die passen bij de behoeften van uw teams. De werkplekkenmix is een overzicht van de verschillende werkplekken die u nodigt hebt in uw kantooromgeving.
Bij aanvang van een nieuw project is het belangrijk om de huidige situatie (as-is) te begrijpen. brainmove observeert uw werkomgeving en bestudeert de grondplannen en het organigram. We analyseren het gebruik van de vierkante meters in uw gebouwen en onderzoeken de verhouding tussen de verschillende types oppervlaktes. Deze informatie is het startpunt om strategische keuzes te ondersteunen.
Hoe ondersteunt de werkomgeving de behoeften van uw teams? Wat zijn de primaire processen in een team? Hoe kunnen de teams efficiënt samenwerken? Via workshops, focusgesprekken en vragenlijsten verzamelen we informatie over de werkprocessen.
Een locatie kiezen voor een nieuwe vestiging is niet eenvoudig. Kunnen uw werknemers zich makkelijk verplaatsen? Is er een station in de buurt? Kunnen we abonnementen aanbieden? Hoeveel fietsparkings zijn nodig? Een locatie- en mobiliteitsanalyse visualiseert de mogelijkheden en legt het verband met de profielen in uw organisatie.
U wenst de hospitality in uw bedrijf te verbeteren of te perfectioneren? U wenst de baliewerking in uw stad of gemeente te optimaliseren? On site omgaan met klanten en bezoekers vraagt vandaag een nieuwe, aantrekkelijke en gestroomlijnde aanpak. brainmove helpt u gastvrije dienstverlening te verankeren in het DNA van uw organisatie.
"Een performante organisatie met tevreden werknemers
vraagt een aangepaste, hybride werkomgeving die optimaal aanlsuit bij de werkelijke behoeften van de teams"
Onze klanten getuigen
De integratie van een OCMW en een gemeentebestuur is een niet te onderschatten onderneming. brainmove slaagt erin om in deze moeilijke context op een pragmatische manier een gemeenschappelijk verhaal te schrijven. Dat was een onontbeerlijke kapstok voor het succes van de fusie.
Binnen een strikte deadline gaf brainmove ons een helder inzicht in de behoeften van onze teams, met het oog op de nieuwe werkomgeving. Bedankt!
Brainmove speelde een sleutelrol in onze focusgroepen rond werkplekgebruik. Dankzij hen kwamen we tot een rapport met concrete, waardevolle suggesties.
Ondanks de complexe context en beperkte bewegingsruimte slaagde brainmove er toch in om scenario’s uit te werken waarmee wij aan de slag konden. Bedankt daarvoor.
Tijdens de trainingen daagde de innovatieve benadering van brainmove ons uit om onze managementgewoonten in vraag te stellen.
Brainmove heeft Durabrik ondersteunt om de voorbereiding van de herinrichting van onze kantoren vanuit een breder perspectief te bekijken. Dankzij hun aanpak konden wij onze medewerkers maximaal betrekken in het voortraject, zodat onze beslissingen goed afgestemd werden op de behoeften van elk team en de toekomstige verwachtingen qua organisatiestructuur.
brainmove heeft ons geholpen om ook het gedrag in de werkomgeving aan te pakken. We maakten duidelijke afspraken en bundelden deze in ons eigen werkplekcharter.
Wat me opviel bij brainmove: ze zijn heel veelzijdig en switchen probleemloos van strategisch advies naar tactische en operationele begeleiding. Met een mix van performante tools en analyses leveren ze data die weerstand beheerst en omturnt naar een gedragen oplossing. Daarbij houden ze rekening met je context: ik had nooit een copy/paste gevoel bij brainmove!
In enkele sessies hielp brainmove ons om een heldere visie op onze ICT-werkomgeving te bepalen. Hun gerichte, waardevolle input zal zonder twijfel bijdragen tot het slagen van dit project.
Brainmove opende de discussie over het gebruik van onze werkomgeving en gaf de aanzet tot een echte cultuurswitch die mee bepaalde hoe we vandaag werken.
brainmove heeft ons aan de hand van een grondige analyse geholpen om de werkplekbeleving in kaart te brengen en een slim en pragmatisch actieplan uit te werken.
De klantgestuurde aanpak van brainmove was voor ons een meerwaarde om de optimalisatie van de werkomgeving op een strategisch niveau te tillen. Brainmove’s participatie in het project zorgde voor een effectieve betrokkenheid van de eindgebruikers en het nodige draagvlak om de ontwikkeling naar een activiteitsgebonden werkomgeving aan te vatten en te begeleiden. Een héél waardevol perspectief!
Brainmove bleek een waardevolle partner bij de ontwikkeling van een integrale benadering van onze nieuwe werkomgeving. Samen werken we naar een kwalitatieve, evenwichtige kantoorinrichting met doorgedreven begeleiding van het gebruikersgedrag. Aanbevolen!
Brainmove heeft ons geholpen om aan de hand van een gerichte opleiding de betrokkenheid van het management te vergroten.
De klantgestuurde aanpak van brainmove was voor ons een meerwaarde om de optimalisatie van de werkomgeving op een strategisch niveau te tillen. Brainmove’s participatie in het project zorgde voor een effectieve betrokkenheid van de eindgebruikers en het nodige draagvlak om de ontwikkeling naar een activiteitsgebonden werkomgeving aan te vatten en te begeleiden. Een héél waardevol perspectief!