Het ontwikkelen van een werkplekconcept op maat
van wendbare teams !
Vooraleer je een architect kan briefen of een nieuw gebouw kan kiezen, wil je een helder inzicht hebben in de functionele noden van je organisatie. Vertrek vanuit een heldere visie en verzamel concreet cijfermateriaal via onze evidence-based aanpak. Betrek je medewerkers via kwantitatieve en kwalitatieve methodieken. Data helpt om je stakeholders te inspireren over de meerwaarde van een nieuw werkplekconcept.
De strategie en cultuur van de organisatie bepalen mee de werkomgeving. Door middel van een strategische visieworkshop activeren we de top van de organisatie en bepalen we de richting van uw werkplekproject. De visie creëert een duidelijk kader waaraan concrete acties kunnen worden gekoppeld. Een heldere kijk op het “waarom” is essentieel voor het succes van uw project.
Hoeveel bureaustoelen, kasten en tafels hebben we? Wat is de staat van dit materiaal? Kunnen we zaken recuperen? Hoeveel laptops hebben we in ons bedrijf? Welke toestellen zijn toe aan vervanging? Hoeveel medewerkers gebruiken een tweede scherm? Wij helpen u graag verder met een grondig gedocumenteerde inventaris van uw meubilair en IT materiaal.
In uw organisatie werken verschillende soorten profielen, zoals vorsers, nomaden en sedentairen. Elk profiel heeft typische werkplekbehoeften. Aan de hand van onze unieke methodiek leveren de teams ons de input voor het opmaken van deze profielen. We gebruiken ze om een optimale werkplekkenmix te ontwikkelen.
Wij beschikken over een eigen professionele tool ‘braincount’ waarmee we de werkplekbezetting gedurende enkele weken in kaart brengen. Dit gebeurt aan de hand van een observatie van alle werkplekken, verschillende malen per dag. Op deze manier krijgt u een objectief beeld van het gebruik van de werkplekken in uw kantoor. We combineren deze informatie ook met de eventuele badgegegevens. De huidige bezetting is cruciaal om de toekomstige nodige capaciteit in te schatten.
Een grondige briefing van de architect vraagt een helder inzicht in de benodigde oppervlaktes, de hoeveelheid ruimtes en de type ruimtes die passen bij de behoeften van uw teams. De werkplekkenmix is een overzicht van de verschillende werkplekken die u nodigt hebt in uw kantooromgeving.
Bij aanvang van een nieuw project is het belangrijk om de huidige situatie (as-is) te begrijpen. brainmove observeert uw werkomgeving en bestudeert de grondplannen en het organigram. We analyseren het gebruik van de vierkante meters in uw gebouwen en onderzoeken de verhouding tussen de verschillende types oppervlaktes. Deze informatie is het startpunt om strategische keuzes te ondersteunen.
Hoe ondersteunt de werkomgeving de behoeften van uw teams? Wat zijn de primaire processen in een team? Hoe kunnen de teams efficiënt samenwerken? Via workshops, focusgesprekken en vragenlijsten verzamelen we informatie over de werkprocessen.
Een locatie kiezen voor een nieuwe vestiging is niet eenvoudig. Kunnen uw werknemers zich makkelijk verplaatsen? Is er een station in de buurt? Kunnen we abonnementen aanbieden? Hoeveel fietsparkings zijn nodig? Een locatie- en mobiliteitsanalyse visualiseert de mogelijkheden en legt het verband met de profielen in uw organisatie.
U wenst de hospitality in uw bedrijf te verbeteren of te perfectioneren? U wenst de baliewerking in uw stad of gemeente te optimaliseren? On site omgaan met klanten en bezoekers vraagt vandaag een nieuwe, aantrekkelijke en gestroomlijnde aanpak. brainmove helpt u gastvrije dienstverlening te verankeren in het DNA van uw organisatie.
Via een uitgebreide analyse doorgronden we uw manier van werken. We brengen de typische processen en activiteiten in kaart.
Het doel is om het werkplekgebruik te optimaliseren en de werkplek beter te doen aansluiten bij de echte behoeften van uw teams. Van visie tot functional design, wij helpen je verder.