Training

Scherp de competenties van je medewerkers aan

Changemanagement

Voor iedereen die betrokken is bij het begeleiden van een verandertraject

Een transitieproject staat of valt met de juiste begeleiding. Als specialist in veranderingsmanagement kan brainmove u opleiden tot vakkundige change managers. ADKAR wordt hierbij gebruikt als kapstok.

Onze opleidingen richten zich op leidinggevenden, management en andere sleutelfiguren, omdat zij een cruciale rol spelen in het sturen van organisatorische veranderingen en het inspireren van medewerkers om zich aan te passen.

Al onze trainers hebben een Prosci ADKAR Change Management certificaat en bouwden jarenlang ervaring op in de praktijk.

Programma

  • De achtergrond en werking van de ADKAR methodiek
  • De psychologische processen op het werk tijdens veranderingen
  • De belangrijkste succesfactoren in veranderingsprojecten
  • Het opstellen van een transitie- en communicatieplan
  • Het toepassen van de methodologie en tools met betrekking tot change management en tegelijkertijd het vermijden van de meest voorkomende valkuilen
  • Het faciliteren van de implementatie van de verandering, beheren van de weerstand en emoties en opbouwen van een buy-in
Vlinder

Hybride werken

Voor leidinggevenden, HR professionals en management

Hoe zorgt u voor een goede hybride samenwerking, efficiënte kennisdeling en een aangepaste hybride leiderschapsstijl bij het tijd- en plaatsonafhankelijk werken? Op welke manier brengt u medewerkers terug naar kantoor en welke rol speelt uw werkomgeving daarin? In deze training helpt brainmove u met de uitdagingen van het hybride werken en hoe u dit werkbaar maakt in uw organisatie.

Programma

  • De uitdagingen van het hybride werken
  • Hoe een visie creëren op de nieuwe manier van werken
  • Afspraken maken met het team om gezamenlijke ambities en doelstellingen waar te maken
  • De verschillende rollen van een leider in de context van het hybride werken
  • Welke structuur kan het team aannemen
  • Tools voor coördinatie, evaluatie en planning
  • Tips & tricks om de verbondenheid, psychologische veiligheid en vertrouwen te vergroten
  • Eigenschappen van een optimale werkomgeving
  • Competenties en noden van de teamleden

Voor alle medewerkers

Ervaren medewerkers moeite om thuiswerk en kantoorwerk te balanceren? Vandaag de dag werken veel werknemers een paar dagen per week van thuis en heeft de manier van plannen en samenwerken een nieuwe invulling gekregen. Ook is het moeilijker om de connectie met het bedrijf en collega’s te behouden. En wat met de ergonomische setting bij thuiswerk om zonder gezondheidsklachten te werken? Met deze training reiken we inzichten en concrete tools aan om de aandachtspunten omtrent het hybride werken voor alle medewerkers wendbaarder te maken.

Programma

  • Voordelen en aandachtspunten van het hybride werken
  • Ergonomie en eigenschappen van een optimale werkplek
  • Tools voor planning en het stellen van prioriteiten
  • Verbindend communiceren en verbondenheid met collega’s en de organisatie bevorderen
  • Een efficiënte en aangename routine en dagplanning inbouwen
  • Actieplannen in overeenstemming met persoonlijke en professionele prioriteiten

Strategische werkplekontwikkeling

Voor Facility en HR professionals

Zal u het activity based werken implementeren, maar mist u een concrete aanpak?
Wenst u een aantrekkelijke werkomgeving om talent aan te trekken en daarnaast ook te behouden? Wilt u de vierkante meters van uw kantooromgeving efficiënt benutten?

Een optimale en duurzame werkomgeving is onmisbaar in elke bedrijfsstrategie. In deze training leert u de kennis en tools die nodig zijn om uw huidige werkwijze te evalueren en een werkomgeving te creëren die perfect aansluit bij de echte behoeften van uw teams. Op deze manier verhoogt het welzijn én de productiviteit van uw medewerkers.

Programma

  • Trends en evoluties van de werkomgeving en manieren van werken
  • Hoe een werkplekconcept op maat ontwikkelen
  • Evidence based tools om belangrijke parameters te meten en te evalueren
  • De impact van het hybride werken op de werkomgeving
  • Omgaan met verandering bij een nieuwe manier van werken
Communicatie werkvloer

Deconnectie

Voor HR professionals, preventieadviseurs en leidinggevenden

Het ‘recht op deconnectie’ is sinds 3 oktober 2022 een van de nieuwe maatregelen in de arbeidsdeal. Het is daarbij verplicht om vormings- en bewustmakingsacties te ontwikkelen voor zowel medewerkers als leidinggevenden. Het niet kunnen loskoppelen kan leiden tot absenteïsme, chronische stress of burn-out. Daarom is het belangrijk om te leren hoe u deconnectie in uw beleid verwerkt met aandacht voor alle doelgroepen (medewerkers, leidinggevenden,…).

In deze training leren we u hoe u de wet concreet kunt integreren in uw beleid. Meer informatie over de wet omtrent ‘recht op deconnectie’ is beschikbaar op: link naar de Belgische overheidswebsite

Programma

  • De arbeidsdeal – het recht op deconnectie
  • Wetenschappelijke theorieën over (de)connecteren
  • Hoe een strategisch kader ontwikkelen om deconnectie te vertalen in uw beleid
  • De risico’s van hyperconnectiviteit binnen het hybride werken
  • Teamafspraken en nieuwe gewoontes installeren
  • Medewerkers ondersteunen in het loskoppelen en productiviteit bewaken

Voor alle medewerkers

Elke werknemer heeft het recht op deconnectie, maar het bewust loskoppelen van digitale hulpmiddelen buiten de reguliere werkuren is niet voor iedereen even eenvoudig. Daarom is het essentieel dat medewerkers leren omgaan met een overvloed aan digitale prikkels om zo het digitaal welzijn te beschermen. De bedoeling is het bewustzijn verhogen over mogelijke digitale stress en hulpbronnen. Daarnaast wordt er in deze training praktische tips & tricks gegeven waardoor medewerkers leren omgaan met de risico’s die verbonden zijn aan hyperconnectiviteit.

Programma

  • Context en het recht op deconnectie
  • Digitaal welzijn en de risico’s van hyperconnectiviteit
  • Zelfevaluatie om de mate aan digitale stress te meten
  • Actieplan om los te koppelen én uw focus te vergroten om productief te zijn zonder overmatige overprikkeling
  • Praktische handvaten en tips om uw digitaal welzijn te realiseren
  • Het bespreekbaar maken van communicatie(kanalen) binnen je team

Voordelen van onze opleidingen

  • Uitgebreid arsenaal aan tools die in de praktijk hun succes hebben bewezen
  • Evenwicht tussen theorie en oefeningen om de hulpmiddelen onder de knie te krijgen
  • Dynamische sessies die vertrekken vanuit de noden van het publiek. Leren van andere deelnemers.
  • Wetenschappelijke kaders als uitgangspunt van ons programma
  • Concrete cases en directie toepasbaarheid
  • Gecertificeerde opleiders met een ruime ervaring in de praktijk bij klanten in de publieke en private sector (lees meer in onze cases)

Ons team multidisciplinaire experten

Anton Maes

Anton is organisatiepsycholoog, oprichter van brainmove en een expert in werkplekstrategie en  changemanagement. Hij bouwde meer dan 20 jaar ervaring op met innovatieve werkplekconcepten en veranderingstrajecten bij grote organisaties in zowel de private sector als voor de overheid. Hij is een gewaardeerd keynote spreker en lesgever bij universiteiten en opleidingsinstellingen (UGent, VUB, NCOI,…)

Evy Adam

Evy Adam

Evy is organisatiespsychologe met een ruime ervaring in de HR aspecten van het hybride werken en werkplekontwikkeling. Ze is gepassioneerd door veranderingstrajecten en menselijk gedrag in de werkomgeving. Evy bouwde een ruime ervaring op met het uitrollen van een thuiswerkbeleid, deconnectie en afsprakenkaders (zowel op het niveau van de organisatie als teams).

Investeer in de toekomst

Investeer in de toekomst van uw organisatie door uw personeel uit te rusten met de nodige vaardigheden. Neem contact met ons en we bespreken een opleidingsprogramma op maat van uw doelstellingen.

Onze klanten getuigen