Allemaal productief! Ja! Maar hoe?

Willen we niet allemaal super efficiënt en productief zijn op kantoor? ‘19 manieren om de productiviteit op jouw kantoor te verbeteren’, ‘7 Tips om de productiviteit op kantoor te vergroten’, ‘Verhoog je productiviteit op kantoor: 10 (makkelijke) tips’, aan goede raad geen gebrek.

Even googelen levert je snel een resem tips van middagdutjes tot meditatiesessies en verse kruiden op je bureau plaatsen.

Een culturele benadering van productiviteit

Maar, ondanks dat er steeds uit onderzoeken geciteerd wordt, zijn deze tips niet steeds allemaal even geloofwaardig. Zo zijn veel studies gedaan in het buitenland, met toch wel een hele andere werkcultuur.

In Japan vonden onderzoekers dat het mensen productiever maakt om naar schattige ‘kawaii’ afbeeldingen te kijken (kawaii of schattigheidscultuur is een prominent aspect van de Japanse cultuur), en in Amerika vond men dat het helpt om daglicht te hebben in je werkomgeving (wat daar blijkbaar niet evident is).

Twee tips die toch niet echt direct te plaatsen zijn in een Belgische context, lijkt het.

Ondervindt u moeilijkheden bij het organiseren van telewerk? Hebben uw managers hulp nodig om hun teams in deze periode van isolatie te ondersteunen?

Maar 3 universele factoren

Maar valt er in het algemeen iets te zeggen over kantoorproductiviteit? Hoe productief mensen zijn is uiteindelijk wat bedrijven doet draaien en groeien.

Een tijd geleden deed het Center for Evidence Based Management een onderzoek dat de resultaten van niet minder dan 35 meta-analyses samenbracht. In de studies die zij doornamen vonden ze 3 factoren die het meest met productiviteit op kantoor leken samen te hangen:

  • de sociale cohesie
  • de steun die men ondervindt van de leidinggevende
  • het delen van informatie

Met andere woorden, de kern van onze productiviteit op kantoor ligt in onze relaties met collega’s en hoe we kennis met ze uitwisselen.

https://www.cebma.org/newsletter/newsletter-october-2014/october-5/

Raadpleeg onze meest recente artikels en insights

Volg ons op Linkedin of schrijf u in voor onze blogs
Scroll naar top