Werkomgeving: traditioneel of dynamisch?

Elke organisatie heeft zo zijn eigen werkomgeving. Zelden bewust ontworpen, meestal heel traditioneel. Waarom zou je de kantoorindeling veranderen en wat zijn nu die ‘dynamic offices’? Lees hieronder hoe de vork in de steel zit en ontdek hoe je je kantoor kan afstemmen op je activiteiten.

Landschapskantoren
Wie het begin van de film ‘The Matrix’ kent, herinnert zich de werkplek van ‘Mr. Anderson’: een gigantisch landschapskantoor met wel 200 identieke ‘cubicles’. Het lijkt wel een dambord met kleine hokjes waarin de werknemers zich anoniem verschuilen.

Is een groot landschapskantoor wel de meest efficiënte inrichting voor je bedrijf? Hoe kan je de samenwerking tussen medewerkers bevorderen zonder chaos te creëren?

Op maat gemaakte kantoren
Vandaag is in vele bedrijven de klassieke werkomgeving nog steeds de ‘oplossing’ voor alle activiteiten. Een bureau, deur, tafel en stoel. Plantje, kadertje, een beker met stylo’s. We zijn dit zo gewend.

Laten we eens goed nadenken over onze activiteiten en de inrichting van ons kantoor hierop afstemmen. De mogelijkheden zijn enorm. Enkele voorbeelden:

·        Managers zitten voortdurend in vergadering en ‘rustig’ werken doen ze toch thuis. Hebben ze eigenlijk een individueel kantoor nodig of vinden ze best een plekje tussen hun mensen wanneer ze enkele e-mails willen beantwoorden?

·        Kan je een creatief team niet best in een speciale projectruimte plaatsen om de interactie te bevorderen? Een ruimte met smartboard waarin ze naar hartelust kunnen brainstormen?

·        Goede salesmensen zijn toch voortdurend op de baan? Laten we het team een beperkt aantal flexibele werkplekken toebedelen waar ze kunnen inloggen. Informatie delen met collega’s kan ook in een comfortabele koffiehoek.

Meer werkcomfort, betere prestaties
Of we het nu hebben over « activity based working », « dynamic offices » of « flexible working », elke oplossing moet erop gericht zijn om de gebruiker meer mogelijkheden te bieden en het werkcomfort te verbeteren. Dit zal leiden tot betere prestaties, hogere efficiëntie, meer flexibiliteit en lagere kosten. Uiteindelijk zal ook je imago als werkgever er wel bij varen en dit helpt dat weer om nieuw talent aan te trekken.

Communiceren over verandering
Om tegemoet te komen aan de eisen van je moderne onderneming moeten we in de eerste plaats een passend concept ontwikkelen. In lijn met de objectieven en waarden van jouw bedrijf. Daarvoor is een grondige, psychologische analyse van de organisatie noodzakelijk.

Daarna gaan we dat concept implementeren. Dat vraagt een grondige aanpak van het veranderingsproces die perfect aansluit bij je bedrijfscultuur. Op basis van een uitgekiend veranderingsplan sturen we de perceptie bij, informeren we de werknemers en werken we aan hun motivatie. Ook hier is communicatie de sleutel tot je succes!

Raadpleeg onze meest recente artikels en insights

Volg ons op Linkedin of schrijf u in voor onze blogs
Scroll naar boven